Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Camperreis-door-portugal-cover

Onze camperreis door Portugal met 2 jonge kinderen (deel 2)

Inhoudsopgave

Dit is het vervolg op deze blog waarin ik je meeneem op onze camperreis door Portugal met onze meiden van 3 en 5 jaar. Het werd nogal een lange blog, dus ik heb besloten om hem in twee delen op te delen.

Mocht je deel 1 nog niet gelezen hebben, dan kun je dat hier alsnog doen.

Dag 7: Naar het middeleeuwse dorpje Castelo de Vide

We besluiten vandaag wederom de ochtend op de camping te blijven. We hebben van andere campinggasten gehoord dat je hier prachtige wandelingen kan maken vanaf de camping. Na de koffie lopen we dan ook de camping af en maken een wandeling door door de – inderdaad – prachtige omgeving. Met jonge kinderen wandelen gaat natuurlijk niet altijd even soepel en het eerste half uur worstelen we met een opstandige Aimée. Gelukkig heeft ze daarna toch weer goede zin en kunnen we toch nog een stuk verder lopen.

Nadat we de camper weer vertrekklaar hebben gemaakt, rijden we richting het dorpje Castelo de Vide, gelegen op een heuvel. Het is een mooi dorpje om doorheen te lopen, met schattige straatjes en mooie uitkijkpunten.

En dan is het weet tijd om naar de volgende camping te rijden. We belanden op een grote camping aan de rand van Evora. Omdat het vandaag een feestdag is, is het erg druk op alle campings, maar gelukkig vinden we uiteindelijk nog een plekje waar onze camper past.

Niet de meest gezellige plek om te staan, maar wel met zwembad, dus Lieve is blij.

Dag 8: Werelderfgoed Evora

Vanaf de camping rijden we die ochtend naar het centrum van Evora. Evora is een UNESCO werelderfgoed stad, dankzij de romeinse overblijfselen uit de xe eeuw.

We bekijken eerst de kerk. Vooral Lieve is hier van onder de indruk en wil alles bekijken. Vooral alles wat goud is vindt ze prachtig.

Vanaf de kerk lopen we richting een koffietentje, waar we heerlijk lunchen met broodjes en taartjes.

Het is een leuk stadje om doorheen te lopen. We lopen ook nog even langs de universiteit, die er prachtig uit ziet. Omdat de meiden het inmiddels wel gezien hebben, gaan we er helaas niet naar binnen. Maar volgens mij is dit zeker een aanrader om te bezoeken!

Na een ijsje voor de meiden, lopen we weer terug naar de camper. We hebben nog een flink stuk rijden voor de boeg, want we gaan vandaag richting de Algarve. Omdat er niet echt een geschikte camperplaats langs de route ligt, besluiten we om in 1 keer richting Faro te rijden.

Terwijl we tijdens het rijden naar buiten kijken, snappen we wel waarom hier geen camperplaats of camping te vinden is. Het is een ruig, bergachtig gebied, waar verder niets te vinden is. Wel erg spectaculair om doorheen te rijden!

Onderweg halen we eten bij de MacDonalds wat we in de camper op een parkeerplaats opeten. Hoewel we normaal gesproken niet zo’n fan zijn van de MacDonalds, is het wel erg gezellig eten, zo in de camper.

Met onze buiken gevuld rijden we het laatste stuk richting Faro. In het donker komen we op de camper aan (helaas zijn de meiden deze keer niet in slaap gevallen tijdens het rijden).

Dag 9: een middag aan het strand

Hoewel de temperatuur vandaag wat minder aangenaam is, wil Lieve toch ook in dit zwembad een plons nemen. Terwijl Vincent dus met de meiden naar het zwembad is, ruim ik de camper op.

Nadat ze terug zijn, rijden we een stukje verder de Algarve in, in de richting van Albufiera. Hoewel we steeds goede verhalen over de Algarve horen, zijn we tot nu toe nog niet echt gecharmeerd. Het voelt voor ons vooral druk, chaotische en een beetje vervallen. Maar aangezien de highligts vooral rond Lagos liggen, zijn we misschien van de verkeerde kant gekomen.

We rijden door richting een strandje in de buurt van Faro. Het is even zoeken naar een parkeerplek voor onze camper, maar uiteindelijk zetten we hem ergens op een parkeerplek langs de weg. We blijken vanaf hier zo het strand op de kunnen lopen, ideaal dus!

Hoewel het niet echt strandweer is, schijnt het zonnetje wel en vermaken we ons een tijd met de golven. De golven zijn af en toe enorm, dus het is wel opletten. Maar de meiden vinden het fantastisch. Een primeur vandaag: we gebruiken voor het eerst (en laatst) de douche in de camper, om Aimée af te spoelen die languit in een golf gevallen is en onder het zand zit.

Vanaf het strand rijden we door naar de volgende camperplek. Wederom van Nederlanders die een paar jaar geleden geëmigreerd zijn. Het is een heerlijk plekje, met zwembad en leuke zitjes.

Dag 10: Prachtige rotsformaties bij Praia de Marinha

We spenderen de ochtend op dit heerlijke camperplekje, waar we koffie drinken met de eigenaren. We krijgen al allerlei tips waar we op moeten letten indien we ook gaan emigreren.

Vanaf hier rijden verder naar Praia de Marinha. Dit is het Algarve van de foto’s: indrukwekkende rotsformaties, blauwe zee en prachtige zandstranden. De camper parkeren we op een parkeerplaats op zo’n 15 minuten lopen van het strandje. Je mag namelijk niet met de camper op de parkeerplaats naast het strandje parkeren.

Van bovenaf heb je een prachtig uitzicht op de zee en de rotsformaties. Daarna lopen we het pad en bijbehorende trappen naar beneden. Het is een prachtig strandje, waar het – horen we later – in de zomermaanden zwart ziet van de mensen. Nu is het er gelukkig een stuk rustiger.

Je kunt vanaf het hoger gelegen stuk ook een wandeling maken langs X, maar omdat de energie van de meiden aardig op is, besluiten we dat wij hier niet aan gaan beginnen.

Terug op de parkeerplaats raken we aan de praat met een Nederlands gezin dat al een paar maanden onderweg is met de camper. Ze hebben een zoontje van Aimée’s leeftijd, die meteen beginnen te spelen. Wat een heerlijk gezicht.

Na anderhalf uur spelen en kletsen is het tijd om te gaan. We hebben geen zin om te koken en besluiten weer naar een pizzeria te gaan. Na afloop lopen we nog even naar het strandje dat vlakbij de parkeerplaats ligt. Terwijl de zon ondergaat, zijn de meiden nog druk met zandkastelen bouwen.

Dag 11: een boottochtje langs de spectaculaire kust van de Algarve

Vannacht hebben we voor de tweede keer op een parkeerplaats overnacht. Het blijft een leuk gevoel dat je met je camper op deze manier gratis kunt overnachten.

Vandaag gaan we bij een Nederlands gezin langs die mee hebben gedaan aan Ik Vertrek (link). Voordat we naar Portugal gingen had ik ze een gemaild met de vraag of we langs mochten komen, om hun ervaringen over hun emigratie te horen. En dat kon, dus vandaag is het zover!

Het huis ligt op een prachtig, verscholen plek in de Algarve. Ondanks dat wij niet zo’n fan zijn van deze regio, snappen we wel dat ze hier terecht gekomen zijn! Onder het genot van een kopje koffie kletsen we aan een stuk door. Zo leuk om hun ervaringen te horen en al zoveel tips te krijgen.

De meiden vermaken zich hier goed in de speeltuin en Lieve mag op het laatst zelfs nog even in het zwembad duiken. Dat laat ze zich natuurlijk geen twee keer zeggen.

En dan is het voor ons weer tijd om te gaan, want er staat iets leuks op het programma: we gaan met een boot de kust van de Algarve ontdekken en als we geluk hebben ook nog dolfijnen spotten.

XX

Dag 12:

Vandaag brengen we een bezoekje aan Lagos. Het is – wederom – even zoeken naar een geschikte parkeerplaats, maar uiteindelijk vinden we een bewaakte P, waar je voor €2 de hele dag kunt staan, ideaal dus. Vanaf hier wandelen we richting het centrum.

Vanaf Lagos rijden we verder richting het meest zuid-westelijke puntje van Portugal: Cabo de Sāo Vicente. Het blijkt een stuk toeristischer dan we hadden gedacht, compleet met eetstalletjes en een drukke parkeerplaats. Maar het uitzicht is hier dan ook spectaculair. Aan beide zijden zie je enorme rotswanden de zee in zakken. Echt een aanrader dus!

We staan vandaag op een grote camping. Helaas is het weer wat minder, maar gelukkig is er een overdekt zwembad, waar de meiden uiteraard weer even gebruik van willen maken.

We eten bij de camper.

Dag 13:

Dit is alweer de laatste volledige dag met de camper. Wat voelt het lang geleden dat we vanuit Nederland vertrokken en tegelijkertijd is de tijd voorbij gevlogen. Vandaag rijden we langs de kust terug richting Lissabon.

Dit gedeelte is echt een surfersgebied. We stoppen bij een het strandje

Terwijl wij de camper opruimen en onze koffers vast zoveel mogelijk opruimen, vermaken de meiden zich met het maken van een “kasteel” van de enorme dennenappels die hier liggen.

Dag 14: de camper inleveren en nog een dagje Lissabon

We staan vandaag op tijd om, om de laaste spullen op te ruimen en in te pakken. Net iets na tienen rijden we het terrein van het verhuurbedrijf op. Nadat ze alles gechekts hebben (los van het kapotte dakraam is er verder gelukkig niets beschadigd), bestellen we een uber en rijden we weer richting Lissabon.

We kunnen onze koffers vast bij het hotel droppen en vanaf daar gaan we richting het centrum. En waar Lissabon de eerste dag van onze vakantie onze verwachtingen overtrof, lopen we nu een beetje verdwaald rond. We missen onze camper en na al het kamperen, voelt het nu (te) druk om tussen zoveel mensen te lopen.

Rond 15:00 gaan we daarom weer naar het hotel, waar de meiden na twee weken (eindelijk vinden zij) weer een filmpje mogen kijken. Wij rusten even uit op bed, terwijl we onze plannen voor de toekomst uitwerken.

Om 17:00 komen we weer in actie en lopen we via een leuk park naar een Italiaans restaurant dat goed aangeschreven stond. Onderweg komen we langs een speeltuin met daarnaast een barretje met live muziek. Echt een leuke “local” plek, waar gezinnen uit de buurt het weekend komen inluiden.

Na een drankje voor ons en een rondje speeltuin voor de meiden, lopen we door naar het restaurant. We blijkt een populair restaurant te zijn, waar gelukkig nog precies een plekje voor ons is. We bestellen wat verschillende gerechten en het eten is inderdaad heerlijk. Zeker een aanrader dus.

Dag 15: terug naar Nederland

Het zit erop! Na een lekker ontbijt in het hotel, is het tijd om onze koffers te pakken. We pakken een uber richting het vliegveld. En na een rustige vlucht terug (waarvan Aimée 90% geslapen heeft), zijn we weer terug in Nederland.

Al met al was het een heerlijke vakantie. Het reizen met de camper beviel ons goed en de camper blijft dus op ons verlanglijstje staan. En hoewel we niet weten of we per se in Portugal willen wonen, heeft deze vakantie ons wel een heleboel inzicht gegeven in wat we wel en niet zoeken. Wordt vervolgd dus!