Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Camperreis-portugal-cover

Onze camperreis door Portugal met 2 jonge kinderen (deel 1)

Inhoudsopgave

Afgelopen vakantie gingen wij voor het eerst op vakantie naar Portugal. Dit land stond al heel lang op ons lijstje om te bezoeken. Niet alleen omdat het ons een prachtig land leek, maar ook omdat we hier wellicht naartoe willen emigreren. Een goede reden voor een vakantie dus!

Om het land in alle vrijheid te ontdekken én omdat we nieuwsgierig zijn naar het camperleven, hebben we een camper gehuurd. Wij deden dat via McRent en hebben daar – zowel van tevoren als achteraf – goede ervaringen mee.

Omdat de vliegtickets naar Lissabon het goedkoopst waren en het voor de camperroute niet zoveel uitmaakte waar we op vlogen, hebben we de camper bij McRent Lissabon gehuurd. Van tevoren hadden we het idee om van Lissabon naar het zuiden te rijden, door de Algarve te trekken, vervolgens via de Spaanse grens omhoog te rijden richting de Castello Branco regio en vanaf daar weer terug naar Lissabon te trekken. Of we deze route ook hebben aangehouden lees je verderop in dit artikel ;-).

Lees ook: Het vervolg van onze camperreis door Portugal in deel 2

Dag 1: Vliegen met een peuter en kleuter naar Portugal

Eindelijk is het zover: met regen en hagel vertrekken we vanuit Nederland. Wat een heerlijk vooruitzicht dat we straks in de zon zitten. Dit wordt de eerste keer vliegen voor de meiden en dat gaat gelukkig heel goed. Op Schiphol hebben ze van ons allebei een koptelefoon gekregen, zodat ze in het vliegtuig (en straks in de camper) hun luisterboeken kunnen luisteren.

Lees ook: Onze review van de kinder koptelefoon JBL JR310BT

De eerste minuten vinden de meiden het heel bijzonder om te vliegen, maar al snel wordt het normaal en gaan ze lekker kleuren en hun luisterboeken luisteren.

Lees ook: De leukste luisterboeken voor kleuters

Na een soepele vlucht en een kort taxi-ritje komen ‘s avonds laat in Lissabon aan. We verblijven in een simpel appartement, aangezien we er echt alleen slapen. Het duurt even voordat de meiden in slaap vallen, hun hoofdjes vol van alle nieuwe ervaringen.

Dag 2: Lissabon verkennen

Vandaag om 15:00 kunnen we de camper bij het verhuurbedrijf ophalen, dus tot die tijd gaan we Lissabon verkennen.

Voor de vakantie had ik vast wat leuke tentjes genoteerd waar je goed kunt ontbijten. We besluiten uiteindelijk naar Breakfast Lovers Misericordia te gaan. Deze plek krijgt op Google namelijk een 4.9 (met bijna 2500 reviews!), dus we zijn heel benieuwd. Het is inderdaad een hele hippe plek, met heerlijk eten. Echt een aanrader dus!

Tip: Reserveer van tevoren een tafeltje, om te voorkomen dat je in de rij staat.

Met goed gevulde buiken en zonder plan lopen we even later weer naar buiten. Het is een heerlijke dag dus we slenteren op goed geluk een kant op. We stuiten op de kabelspoorweg Ascensor da Bica, waar een iconisch geel trammetje het hoge gedeelte van Lissabon met het lager gelegen deel verbindt. Een prachtig gezicht.

In de middag verkennen we de populaire wijk Alfalma, het oude centrum van Lissabon. Dit gedeelte heeft een romantische uitstraling, met een doolhof van steile straatjes en smalle steegjes. Je vindt hier muren met bijzondere tegels, kleurrijke huizen en kleine winkeltjes. Omdat hier weinig auto’s rijden, is het een perfecte plek om met jonge kinderen doorheen te wandelen.

Tip: Het is hier erg steil, dus het gebruik van een draagzak of draagdoek i.p.v. een kinderwagen/buggy voor kinderen die nog niet zelf kunnen lopen is aan te raden.

Camper ophalen en meteen pech!

En dan is het tijd om de camper op te halen! We pakken een Bolt richting het verhuurbedrijf en na zo’n 2 uur aan uitleg, instructievideos en papieren ondertekenen, mogen we op pad met ons huis op wielen voor de komende 2 weken! Wat een heerlijk gevoel is dat.

Helaas is dat gevoel van korte duur. Als we na een uur boodschappen willen doen, komen we namelijk vast te zitten achter een staalkabel die we over het hoofd hebben gezien op de parkeerplaats. Als Vincent naar achter probeert te rijden om los te komen, valt er een stuk plastic uit het dak: de staalkabel blijkt achter het dakraam vast te zitten en is er dwars doorheen gegaan. Oeps…

Gelukkig worden we geholpen door vriendelijke Fransen op de parkeerplek, die ons helpen om de kabel los te krijgen. En gelukkig reageert het verhuurbedrijf heel vriendelijk en begripvol. We kunnen maandagochtend langskomen, zodat ze het dakraam kunnen vervangen.

Een beetje ontdaan van de schrik komen we even later aan op de eerste camperplek. Gelukkig kunnen we dit gevoel snel van ons afzetten en besluiten we ons er niet te druk om te maken. We kunnen er nu toch niets meer aan veranderen!

Dag 3: Relaxen aan een privé zwembad

De volgende dag worden we wakker met een heerlijk zonnetje. We spenderen de ochtend in alle rust op de camping. De meiden vermaken zich heerlijk in de speeltuin en rondom de camper, terwijl wij genieten van een kopje koffie in de zon en nadenken over de volgende bestemming.

Door het akkefietje met het dakraam, moeten we de volgende dag weer terug naar Lissabon rijden. We besluiten daarom om de route om te draaien: in plaats van eerst de Algarve te verkennen, gaan we nu eerst richting Sintra (boven Lissabon) en het binnenland, om de reis vervolgens af te ronden in de Algarve.

Die middag rijden we daarom alvast weer een stukje noordelijk richting Lissabon. Onderweg doet Vincent met Aimée boodschappen, terwijl Lieve en ik een spelletje in de camper spelen. Zo leuk dat dit zo makkelijk kan!

We komen die middag op een prachtige camperplek terecht van een heel lief stel. Paolo blijkt tuinarchitect te zijn en dat is te zien! Het is ook een heerlijk warme dag, dus de rest van de middag zitten we aan het (privé!) zwembad.

Dag 4: Een nieuw dakraam en op naar Sintra

Vandaag staan we vroeg op omdat we weer richting het verhuurbedrijf gaan. We willen daar zo vroeg mogelijk zijn, zodat we onze reis zo snel mogelijk kunnen vervolgen. Rond 10 uur komen we aan en 1,5 uur later rijden we weer weg met een nieuw dakraam. Dat valt dus gelukkig mee.

Richting Sintra

We rijden in de richting van Sintra. We volgen een prachtige route langs de kust, waar we onderweg stoppen om even naar een strandje te lopen en met onze voeten in de zee te staan. Wat een heerlijk gevoel is het, dat dit zo makkelijk kan met de camper.

Vincent had gelezen dat Sintra een prachtige plek zou zijn. Maar wanneer we in het stadje aankomen, blijkt dat over de regio Sintra te gaan en niet zozeer de stad zelf. Terwijl we een ijsje eten, googlen we naar de mooiste plekken in Sintra. We besluiten uiteindelijk om naar Palacia de Monseratte te gaan. Dit is enorm landgoed, met op de top van de heuvel een paleis. Je kunt hier heerlijk door de exotische tuinen wandelen. Het voelt hier sprookjesachtig aan. Een perfecte plek om met kinderen doorheen te wandelen. Het is wel erg steil, dus minder geschikt om met een buggy of kinderwagen doorheen te lopen.

Overnachten op een parkeerplaats

‘s Avonds rijden we verder langs de kust richting het noorden. In het plaatsje Ericeira eten we een heerlijke pizza. Wanneer we wegrijden is het inmiddels al half 9. Omdat hier in de buurt niet echt campings of camperplaatsen zijn, besluiten we richting een parkeerplaats te rijden waar je met je camper mag overnachten.

Terwijl we daarheen rijden vallen de meiden in slaap en eenmaal op de parkeerplaats kunnen we ze zo overleggen in bed. Dat is toch wel een voordeel van met de camper reizen. Van tevoren dachten we dat het misschien gek zou zijn om op een parkeerplaats te overnachten, maar zodra je de gordijnen van de camper dicht doet, zit je gewoon in je eigen coconnetje.

Dag 5: Het off-grid leven ervaren in de Castello Branco regio

We hebben heerlijk geslapen vannacht. En dat op een parkeerplaats midden in een drukke stad! Terwijl Vincent de camper leegt en bijvult, haal ik met de meiden koffie en wat lekkers bij de nabijgelegen MacDonalds.

Een uurtje later zijn we weer op weg. Vandaag rijden we het binnenland in, in de richting van Castello Branco. We hebben hier een camperplaats gevonden bij Nederlanders die met hun gezin naar Portugal zijn geëmigreerd. En aangezien wij soortgelijke plannen hebben, zijn we natuurlijk heel benieuwd naar hun ervaringen.

Na een rustig ritje over de snelweg – met een mooi uitzicht over de velden vol kleurrijke bloemen – komen we aan bij het Nederlandse gezin. We worden meteen vrolijk begroet door de kinderen en hun honden. En terwijl wij de camper op het plekje zetten, komt Lieve glunderend naar me toe en zegt: mama, ik heb 2 nieuwe vrienden. Heerlijk hoe makkelijk dat toch gaat op die leeftijd.

De rest van de middag struinen de kinderen met elkaar over het land en zwemmen ze in het tot zwembad omgetoverde waterbassin, terwijl wij hun ouders uithoren over het leven in Portugal. Wat een heerlijke plek om te zijn en bij ons begint het meteen te kriebelen.

Dag 6: Door het prachtige landschap van Portalegre

We blijven nog tot ver in de middag op dit plekje, zodat de kinderen nog lekker met elkaar kunnen spelen. Maar dan is het toch echt tijd om weer verder te trekken en vooral Lieve is daar erg verdrietig van: wat gaat ze haar nieuwe vrienden missen!

We rijden een prachtige route van Castello Branco richting Portalegre. Ik kijk mijn ogen uit over de prachtige velden vol bloemen in alle kleuren. Die avond komen we aan op een idyllische camping. We eten een lekker zelf gekookt maaltje bij de camper en krijgen gezelschap van zwerfkatjes. Vooral Lieve vindt dit erg gezellig en probeert vriendjes te worden door ze restjes aardappelpuree te geven.

Het vervolg van onze reis

Dit was het eerste deel van onze camperreis door Portugal. Wat een heerlijke vakantie was dit toch! Omdat deze blog anders wel heel lang werd, heb ik hem in twee delen geplaatst. Ben je benieuwd naar het vervolg van onze reis? Lees dan hier snel verder. In deze blog vervolgen we onze reis richting de Algarve!